Dataintrång i e-post: Vad du ska göra om ditt e-postkonto har avslöjats

När det finns problem med e-postsäkerheten kan det förekomma ett dataintrång via e-post. Detta innebär att cyberbrottslingar kan få din information via ett företag, webbplats eller annan plats där du redan har angett dina uppgifter. Vem som helst kan uppleva ett e-postsäkerhetsbrott när som helst. Oavsett hur säkra dina konton är, kommer hackare ständigt på nya sätt att skaffa information som kan användas mot dig.

Att få tillgång till din e-postadress och ditt lösenord innebär att flera negativa händelser kommer att följa:

  • skicka skräppost till dina kontakter eller andra som innehåller riskabla länkar och bilagor som kan skada dem.
  • be om pengar från personer inom dina kontakter och ljug om resonemanget.
  • använd din e-post och kunskap om ditt lösenord för att ändra uppgifterna på andra konton, så att de kan få tillgång till konton som innehåller finansiell information.
  • registrera dig för betalprenumerationer i ditt namn, ladda ditt konto istället för deras.
Det finns också andra tecken på att ditt konto har blivit hackat:
  • Du kan inte logga in på ditt konto, även om du tror att du känner till lösenordet. Läs mer om komprometterade lösenord.
  • Kontrollera den skickade brevlådan för att hitta e-postmeddelanden som du inte har skickat och e-postmeddelanden som är misstänkta.
  • Dina vänner kan fråga dig om e-postmeddelanden de har fått från dig, som du inte har skickat.
  • IP-adressen visar olika platser och nummer, sådana som du inte känner igen. Vissa e-postleverantörer har verktyg som gör att du kan se en logg över IP-adresser som används.

Hur du minskar risken för dataintrång via e-post kan du läsa i källartikeln https://clean.email/have-you-been-pwned/email-data-breach